maanantai 23. helmikuuta 2015

Viikko 8 ja treenit alkaa

Jaahas. Nyt on kolme kuukautta aikaa seuraavaan kisaan ja on aika aloittaa treenit tulevaa kautta kohti. Harjoitusohjelma on suunniteltu ja nyt puuttuu enää toteutus. Verrattuna aikaisempaan vuoteen harjoitusohjelma sisältää nyt vähemmän mäkitreenejä. Enemmän on tarkoitus saada juoksukilometrejä alle. Tosin ne on tarkoitus juosta maastossa aina kun se on mahdollista. Tai hetkinen, niinhän mä olen tähänkin asti tehnyt. Ja tietysti pitäisi taas yrittää saada vähän sitä vauhtiakin mukaan. Ihan hirveitä määräviikkoja ei suunnitelmaan sisälly. Näin olisi mahdollista pitää noita tehotreenejä ohjelmassa koko kevään.

Eka treeniviikko meni vähän alakanttiin. Tosin tätä vähän pelkäsinkin, kun olin mukana huoltohommissa E24 kisoissa. Manantaina ja torstaina kävin fillarilla töissä pienen lisälenkin kiertäen. Maanantaina oli lisäksi tunnin jooga. Tiistaina ja keskiviikona oli peruslenkit töistä kotiin. Juoksu kulki yllättävän hyvin vaikka tiet oli paikoin edelleen todella liukkat ja jouduin juoksemaan todella varovasti. Tiistaina oli lisäksi salipäivä hyppyharjoituksineen. Keskiviikkona juoksin peruslenkin lisäksi aamulla matolla tunnin verran kympin kulmalla. Jostain syystä sykkeet oli normaalia korkeammat. Vähän jo pelkäsin mahdollista flunssaa, mutta ei se sitten mitään sellaista onneksi ollutkaan.

Perjantaina en ehtinyt kuin tunniksi matolle. Lauantaina oltiinkin sitten heti aamulla matkalla hallille. Vuorossa oli kahdeksas E24 kisa Esport Areenalla. Tällä kertaa olimme huoltamassa Peteriä. Ehdin käydä omalla lenkillä hallilla puolen päivän aikaan. Tarkoitus oli juosta parin tunnin leppoisa lenkki Tuulan kanssa, mutta puolentoista tunnin kohdalla oli pakko todeta, että lenkki sisällä hallissa oli liian tylsää puuhaa hyvästä seurasta huolimatta. Se oli hyvä "reality-check", kun jossain vaiheessa taas teki mieli olla mukana kisassa. Viikolle kertyi yhteensä vajaat 12h treeniä, jossa 65 kilsaa juoksua.

Itse kisa oli mielenkiintoinen sekä naisten että miesten kärjen osalta viimeisille tunneille asti. Naisten puolella Sumie Inagaki vei voiton jo kuudennen kerran. Miesten puolella Kari Hotakainen vei voiton ensimmäisen kerran. Peter teki oman uuden 24h ennätyksen kisassa. Alla muutamia coachin ottamista kuvista.
Peter



Lähtöpöhinää



Loput coachin ottamista kuvista kisan aikana.
Kestävyysurheilun uutisointi E24 kisasta.


tiistai 17. helmikuuta 2015

Viikko 7 ja ravitsemusluento Tampereella

Viime viikon raportointi on vähän myöhässä, mutta kuten edellisellä kerralla varoittelin, niin ohjelmaa on juuri nyt aika paljon kalenterissa.

Sen suurempaa raportointia ei nyt treenien osalta tarvitakaan. Aika perustekemistä oli nimittäin koko viikko ihan sitten viikonloppua lukuun ottamatta. Työmatkafillarointia tuli tehtyä kolmena päivänä, joista kahtena päivänä vähän normaalia pidemmät lenkurat. Maanantaina oli taas jooga ja ensimmäisen kerran tehtiin liikkeet pitkälti kokonaisina sarjoina. Olipa muuten hyvä treeni. Tiistaina oltiin taas salilla ja lisättiin hyppysarjojen määrää. Tämän takia keskiviikko ja torstai meni taas vähän kipeiden jalkalihasten kanssa. Erityisesti etureiden yläosa otti vähän itseensä.

Keskiviikkona juoksin töistä kotiin. Jalassa oli uudet Sysikalliosta saadut Inov-8 Oroc280 nastarit.


Nastat tuntuivat silmätuntumalta aika pieniltä, mutta jäällä pito oli kuitenkin huomattavan hyvä. Verrattuna Salomonin nastariin Inovin pohja oli melko notkea, siinä varmaan yksi suurimpia eroja. Juoksu kulki vähän normaalia nopeammin ja tiet olivat jo hyvin sulaneet jäistä.

Perjantaina muiden hommien välissä juoksin kolme varttia matolla kympin kulmalla. Ihan perustekemistä ja noin lyhyellä lenkillä ei vielä tuntunut sen enempää vaikka vauhti oli vähän normia parempi.
 
Viikonloppu meni Tampereella Prof. Pertti Mustajoen ravitsemusluennolla. Osa asioista oli hyvää kertausta muihin ravitsemusopintoihin, mutta paljon tuli myös uutta tietoa.


Lauantain luennon jälkeen kävimme pikaisesti Pispalan portailla tekemässä muutaman nousun. Portaat olivat todella liukkaassa kunnossa, mutta nastarilla homma onnistui hyvin.


Sunnuntaina ei tullut tehtyä sen enempää liikuntaa. Päivä meni edelleen Pertin luentoa kuunnellen. Keli tosin olisi ollut paras mahdollinen talvilajien harrastamiseen. Viikolle kertyi yhteensä runsaat 10 tuntia liikuntaa, jossa pääosa pyöräilyä.

Ensi viikosta lähtien (siis tästä viikosta eli viikosta 8) olisi tarkoitus aloittaa reenit Karhunkierrosta ja muita vuoden kohokohtia varten. Eka viikko voi vielä olla vähän haasteellinen, kun viikonloppu menee E24 huollossa. Peter B. on tulossa juoksemaan Espooseen ja ollaan coachin kanssa huoltamassa häntä. Hieno mutta raskas viikonloppu tiedossa. Toisaalta paikalla on paljon ystäviä, joita on taas pitkästä aikaa hauska nähdä.

Tällä viikolla ultrajuoksukin ylitti uutiskynnyksen. Valitettavasti vaan liitettynä kannabiksen käyttöön. Tästä onkin riittänyt kommentteja kaikilta muka-ystäviltä.

Ruotsin Jonas Buudilla tuntuu olevan harmillisia ongelmia rasitusmurtuman muodossa. Toivottavasti moninkertainen arvokisamitalisti kuntoutuu pian. Satasen MM-kisat näyttäisivät IAU:n sivujen mukaan olevan syyskuun puolivälissä.

Viime perjantaina Samban polkupojat kävivät kuittaamassa Icebug Winter cupin joukkuekisan voiton ylivoimaisesti.
Samban voittajajoukkue: Henri, Antti, Miikka-Pekka ja Tuomo
 

maanantai 9. helmikuuta 2015

Viikko 6 ja Karhunkierros-simulaatio

Lumisateet jatkuivat viikonlopun yli vielä maanantaina. Lunta satoi parin vuorokauden aikana erittäin runsaasti. Lämpötila on ollut juuri ja juuri sen verran kylmää, että sade on tullut lumena alas.

Viikko on ollut täynnä monipuolista liikuntaa. Maanantaina ja keskiviikkona kävin fillarilla töissä. Vielä maanantaina pyörätiet olivat paikoin aika huonossa kunnossa, mutta keskiviikkona tilanne oli jo parempi. Maanantaina oli neljäs joogatunti ja tiistaina käytiin taas porukalla salilla. Tehtiin muutama uusi hyppysarja ja sen verran tehokkaasti, että takareisissä tuntui vielä perjantaina. Tiistaina juoksin lisäksi töistä kotiin. Torstaista tuli suunnittelematon lepopäivä. Aamulla nukuin vähän pitkäksi ja illalla olikin muuta ohjelmaa.

Niin ja keskiviikkona kylässä kävivät Ravitsemusopintojen vertaisryhmä. Jälkiruokana oli kaikkien ravitsemusoppien mukainen raakasuklaakakku. Nam.



Perjantaina tein taas matolla kiihtyvävauhtisen juoksutreenin. Juoksin ensin alle vitosen leppoisalla vauhdilla ja siitä sitten kilsan välein vauhtia lisäten. Tarkoitus oli juosta kahdeksan kilsaa kiihtyvää ja pari kilsaa verkkaa päälle. Reipas osuus tuntui kuitenkin viimeviikkoista helpommalle, joten sain tehtyä vielä yhdeksännennekin kilsan. Vauhti jo mukavasti alle neljän minuutin.

Lauantaina käytiin Miikka-Pekan kanssa Hyppykalliolla rymyämässä. Lähtö oli heti klo 8 jälkeen aamulla. Vähän mietin kotoa lähtiessä pitäiskö ottaa lamppu mukaan, mutta kyllä valoa riitti heti ensiaskeleista lähtien. Lämpötila oli nollassa tai asteen plussalla ja aamupäivän aikana auringonsäteet yritti hetkittäin puskea pilvien lomasta. Heti ensimmäisessä mäessä yllätyimme lumen suuresta määrästä. Sitä riitti pitkälti yli polven monissa paikoissa. Tiheimmissä kuusikoissa pääsi vähän jopa juoksemaan, mutta muuten meno oli melkoista taapertamista.

Suojakeli oli pudottanut lumet alas puista ja muodostanut jäisen pinnan lumen päälle. Tämä olikin paikoin kovaa ja terävää, joka sai sääret aika kipeiksi. Vaihteleva lumenpinta aiheutti juostessa välillä sen, että pystyssä pysyminen ei ollutkaan niin helppoa ja muutama hyvä sukellus tapahtui tämän johdosta. Tästä harjoituksesta muodostui hyvä Karhunkierros-simulaatio vaikka en tietenkään toivo vastaavaa lumenmäärää kuin viime vuonna. Kisa on tänä vuonna pari viikkoa myöhemmin kuin 2014, joten sen luulisi riittävän sulattamaan lumet. Tosin jäätä voi poluilla olla, ainakin paikoin.

Gepsi jälki päivän reitistä

Aamuaurinko




Miikka-Pekka Epic-split nousussa




Vanhat nilkkasuojukset keräsivät mukavasti lunta
Lopussa Miikka-Pekka sai vielä yllytetty juoksemaan alhaalta tieltä ylös hyppykalliolle. Aika hapokas veto, johon aikaa meni nelisen minuuttia.

Sunnuntaina kävin ensimmäistä kertaa tänä talvena läheisillä pelloilla hiihtämässä. Siihen on edellistalvien tapaan tehty perinteisen latu ihan kunnon latukoneella. Kyllä kelpaa hiihdellä. Kovan tuulen takia roskaa oli kuitenkin ladulla melkoisesti. Se ei kuitenkaan pahasti tarttunut suksenpohjaan. Suksien voitelu sen sijaan oli vähän hankalampaa, kun kovan tuulen takia sähköt olivat taas aamusta lähtien poikki.


Viikolle kertyi yhteensä 14 tuntia monipuolista liikuntaa. Ensi viikolla on taas vähän enemmän ohjelmaa, joten katsotaan miten treenit saadaan kasaan.


Viikonloppuna hiihdettiin Vierumäellä 24h hiihtokisat. PePon kisoissa loistanut Bastvik Express piti ladulla taas hyvää vauhtia vieden solo sarjan mestaruuden. Tulokset.

sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Viikko 5 ja Fogelholmin luento

Vuoden ensimmäinen kuukausi on nyt eletty. Kelien puolesta tammikuu oli melkoisen nuhruinen. Parina päivänä oli melko kirpeät pakkaset, mutta pääosa on mennyt kosteissa, loskaisissa ja jäisissä olosuhteissa. Kuukausi on ollut aika normaali, sellainen mihin täällä rannikolla ollaan totuttu. Parin vuoden takaisia runsaslumisia talvia voidaan vain haikeina muistella. Mutta ehkä helmikuu vielä talven tuo.

Treenien suhteen viikko on ollut vähän sellainen väliviikko. Muuta ohjelmaa on ollut jonkin verran ja aikaa lenkkeilylle on jäänyt vähemmän. Pari kertaa on tullut käytyä fillarilla töissä ja vain pari jalkalenkkiä sain kasaan viikon aikana. Niistä toinen oli matolla tehty kiihtyvävauhtinen lenkki. Salille en ehtinyt tällä viikolla lainkaan, mutta jooga tuli hoidettua. Tuntuu, että se alkaa taas pitkän tauon jälkeen vähän sujumaan. Viikolle kertyi tunteja yhteensä runsaat kahdeksan.

Lauantaina käytiin kuuntelemassa SambaRunningin järjestämää ravitsemusluentoa, jossa Mikael Fogelholm oli kertomassa ravinnosta kestävyysurheilun näkökulmasta. Pari tuntia meni todella nopeasti mielenkiintoisen aiheen parissa. Paljon oli sellaista tietoa, joka on tullut vastaan omien ravitsemusopintojen kautta. Hyvä puoli Fogelholmissa oli, että hän ei heitä ilmaan mitään asioita faktoina jos hänellä ei ole näyttää siitä paria kolmea merkittävää tutkimustulosta. Kuten tilaisuuden aikana puhuttiin, niin mutu tietoa on nykyisin netti pullollaan ja varsinainen lähdekritiikki on äärimmäisen tärkeää. Se mitä ihmiset kirjoittavat omina kokemuksinaan netissä voi hyvinkin pitää paikkaansa ja kyseinen asia voi heillä toimia loistavasti. Se ei kuitenkaan takaa, että tätä voisi mitenkään yleistää isommalle joukolle. Tämä olisi liian helppoa. Ravitsemustieteessä kyse on todennäköisyyksistä, ei ehdottomuuksista. Jokaisen tulisi loppukädessä kokeilla asioita itse ja löytää ne itselleen sopivat. Nuorille ja aloitteleville urheilijoille juuri tämän tapaiset luennot olisivat erittäin tärkeitä.

Ravitsemusproffa ja nälkäinen kuulijakunta

Sunnuntaina kolattiin edellisen yön aikana satanut märkä lumi pihalta. Uutta lunta oli maassa arviolta 15 senttiä. Homma hoitui nopeasti "kahdessa polvessa", kun isä ja poika laittoivat lumikolat liikkeelle.


Pari viikkoa on vielä tarkoitus rallatella ilman sen suurempaa harjoitussuunnitelmaa, mutta sen jälkeen aloitetaan taas peruskunnon rakentaminen määrätietoisemmin.

Uusia tuulia blogissa - CrossFit esittely

Kuten taisin mainita jossain edellisessä kirjoituksessa niin ajatus tämän blogisisällön suhteen on ollut pienessä hautumistilassa viimeaja...