perjantai 13. maaliskuuta 2009

Sakura-Michi taustaa

Tässäpä vähän taustatietoa Sakura-Michi kisasta, jota olen onnistunut löytämään tai saamaan käsiini kuluneen talven aikana. Toivottavasti nämä innoittavat tulevina vuosina muitakin juoksijoita lähtemään tähän hienoon tapahtumaan. Kaikki asiavirheet pyydetään ilmoittamaan sivujen ylläpitäjälle, niin ei tule levitettyä väärää tietoa.

Vuosina 1929-1977 elänyt Ryoji Sato haaveili Tyynen valtameren ja Japanin meren yhdistämisestä kirsikankukilla luoden Linnunradan tähtikuvion tapaisen yhteyden kahden kaupungin, Nagoyan ja Kanazawan, välille. Tämän kirsikankukista muodostuvan käytävän hän toivoi tuovan ihmisille rauhaa ja onnea. Nagoyan kaupunki sijaitsee Japanin pääsaaren Honshun etelärannikolla Tyynen valtameren rannalla kun taas Kanazawa sijaitsee saaren pohjoisrannikolla Japanin meren rannalla. Ryoji Sato toimi konduktöörinä näiden kahden kaupungin välillä ja vapaa-aikansa hän käytti kirsikanpuutaimien istuttamiseen kaupunkeja yhdistävän valtatien varteen. Hänen työnsä jäi kuitenkin kesken hänen kuoltuaan jo 47 vuoden ikäisenä.



Sakura-Michi, eli Kirsikankukkatie, Nature Run -juoksu sai alkunsa Ryoji Saton haavetta kunnioittaen ja ensimmäisen kerran kilpailu juostiin vuonna 1994. Tänä vuonna juostava kisa on siis jo yhteensä kuudestoista kerta, kun tapahtuma järjestetään. Kilpailun lähtöpaikkana toimii Nagoyan linna.

Suomalaisista juoksijoista reitin ovat selvittäneet ainakin Seppo Leinonen, Ari Mustala, Janne Kankaansyrjä, Pasi Kurkilahti sekä Outi Sivosavi.

Reittiprofiili on varsin haastavan näköinen. Tosin jos tuota reitin korkeinta kohtaa (n. 900m) vertaa vastaavaan Spartahlonin korkeimpaan kohtaa (n. 1700m) niin silloin se ei enää niin pahalle näytä. Reitin kokonaisnousua ei minulla ole tiedossa. Se, miten hyvin tuo kuva vastaa todellisuutta nähdään vasta paikan päällä.

Varsinaisia eliminaatiopisteitä on reitin varrella neljä sekä luonnollisesti itse maali. Näiden eliminaatiopisteiden etäisyydet eroavat hieman riippuen siitä, minkä vuoden materiaalia sattuu lueskelemaan. Mutta noin suurin piirtein ne menevät seuraavalla tavalla:

Checkpoint#: kuljettu matka / käytettävissä oleva aika / kellonaika mihin mennessä pitää paikalle saapua
Checkpoint 1: 107km / 14h 00min / la 20:00
Checkpoint 2: 144km / 20h 00min / su 02:00
Checkpoint 3: 173km / 24h 30min / su 06:30
Checkpoint 4: 212km / 30h 30min / su 12:30
Finish : 250km / 36h 00min / su 18:00


Huoltopisteitä on kaikkiaan 50 kappaletta, joten huoltopisteiden välimatkat ovat hieman pidemmät kuin Kreikan Spartathlon kisassa, jossa huoltopisteitä on kaikkiaan 75. Myös itse lähtö poikkeaa totutusta, sillä Sakurassa juoksijat on jaettu (vuonna 2008) kuuteen ryhmään, jotka lähtevät kolmen minuutin välein toisiinsa nähden.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Yukilta kuulin että Ryoji Sato olikin bussin konduktööri, eikä kuljettaja. Sakuran nettisivulle on nyt ilmestynyt jonkunlainen juliste ja kun kyselin, että mitä siinä mainostetaan niin Yuki suomensi:

"Se on JR bussin konduktööri Ryoji Saton elämästä kertova TV-elokuva, jota lähetetään maaliskuun 17 päivä klo 21. Siis TV-elokuva ei ole varsinaisesti Sakura-Michi Nature Runista, mutta hänen lapsen lapsensa juoksee Sakura-Michi nature Runin."

Harmi, ettei taida näkyä Japanin tv täällä Suomessa. Tai näkyy netin kautta jotain kanavia, muttei varmaan tota mistä toi tv-ohjelma tulee.

StanleyPark kirjoitti...

Moi Pasi,

kiitos tarkennuksesta.
Huomasin tuon saman julisteen, mutta ei taivu kieli vielä tarpeeksi, jotta tietäisi mistä siinä puhutaan. Vai tv-elokuva, saisikohan sen ostettua sieltä paikan päältä?

Anonyymi kirjoitti...

En tiedä onko myynnissä, mutta toivottavasti on :)

Treeniyhteenveto 2023

Vuotta on vielä pari päivää jäljellä, mutta tässä vähän yhteenvetoa treeneistä (päivitetty 2.1.2024). Datat tulee Polar Flown puolelta: Koko...