sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Viikko 15 ja eka pidempi lenkki

Kevät on vihdoinkin nytkähtänyt pari askelta eteenpäin tämän viikon aikana. Vielä alkuviikosta yöpakkaset oli melko napakat, mutta torstain jälkeen yöt ovat pysytelleet plussan puolella. Päivisin lämpötilat ovat olleet muutaman asteen tienoilla. Lauantaina saimme kevään ensimmäiset sateet, mutta ei sitä vettä paljoa tullut. Lunta riittää edelleen melkoisesti vaikka virallinen totuus kertoo, että lumet sulaisivat vauhdilla. Alla Ilmatieteenlaitoksen totuus asiasta:

Lumitilanne pääkaupunkiseudulla
Työmatkalla keskiviikkoaamuna näkyivät kevään ensimmäiset kukat

Kevään ensimmäiset Krookukset
 vaikka paikoin oli aika talvisenkin näköistä maisemaa.
Paikoin pyörätiet ovat edelleen erittäin talviset
Viikon treenit menivät edelleen ilman suurempaa suunnitelmaa. Maanantaina ja tiistaina kävin fillarilla töissä. Lisäksi maanantaina oli perinteinen astanga jooga sekä tiistaina punttisalia.

Keskiviikkona ja torstaina tuli juostua aamulla töihin. Torstaina illalla oli vuorossa Peräkylä Open Sellossa. Kaksi tuntia vierähti keilapalloja heittäessä. Muutama taisi mennä rännin puolelle, mutta ivo pokkasi palkinnon muiden nenän edestä. Ennen Peräkylä Openia kävimme pyöräkaupassa sillä seurauksella, että sain hankittua itselleni uuden maantiepyörän. Nyt vaan odotellaan teiden putsaamista hiekasta.

Specialized Roubaix

Perjantaista tuli sitten lepopäivä, kun työpäivän päätteeksi ei enää jaksanut lähteä tossuja ulkoiluttamaan.

Lauantaina käytiin ivon kanssa hinkkaamassa Nuuksiontietä. Juoksin heiman kevyemmin kuin edellisenä viikonloppuna, mutta suht reipas juoksu tuntui edelleen yllättävän hyvälle. Tiet oli paremmassa kunnossa, mutta hiekkaa on edelleen paljon.

Sunnuntaina oli sitten viikon odotetuin treeni, kun lähdimme aamuvarhain Jussin kanssa kiertelemään lähitienoita fillarilla ja juoksukengät repussa. Lähdin aamukasilta Veikkolaan. Siitä jatkoimme yhdessä kierrellen Veikkolan lähiseutuja. Välillä kokeiltiin pienempiä polkuja ja välillä hiekkateitä. Pari lämmintä päivää oli kuitenkin tehnyt poluista pehmeitä ja kovaksi tamppaantunut lumi oli muisto vain. Eteneminen oli välillä aika koomista ja videolle olisi tallentunut monta maukasta kohtausta, jos sellainen olisi ollut matkassa.

Pehmeitä polkuja
Keula upposi lumeen ja pyörä päätyi puuhun.
Eipä ole näin ennen käynyt

Kattilassa vaihdoimme jalkaan maastolenkkarit ja teimme vajaan tunnin juoksulenkin. Eteneminen poluilla ei ollut sen helpompaa jalan kuin pyörälläkään. Kävimme pienen kierroksen Haukkalammen suunnalla ja palasimme takaisin samaa reittiä.

Juoksun ajaksi laitettiin pyörät talteen Kattilan varaston taakse

Varusteiden vaihtoa Kattilassa
Kotiin tullessa mittari näytti runsaat 79 kilsaa eli ihan hyvä päiväannos. Aikaa meni vajaat kuusi tuntia. Uudet Shimanon kengänsuojukset eivät tuntuneet toimivan lumessa lainkaan, mutta ehkä niitä ei ihan siihen ole edes suunniteltu. Joka tapauksessa taas erittäin hieno päivä Jussin kanssa.

Uudet kengänsuojukset eivät kestäneet lumessa rämpimistä

Alla gepsi -träkki päivän reitistä.

Viikon treenit olivat yhteensä vajaat 16 tuntia, jossa juoksua 57 kilsaa ja fillaria 149 kilsaa ja lisäksi coret ja vastaavat.