sunnuntai 4. marraskuuta 2018

Viikko 44 ja Synkkä Syysunelma

Eka treeniviikko takana - samoin eka kisa. Ihan perinteinen eka treeniviikko ei ollut, kun alkuviikko meni normaalisti treenaten, mutta loppuviikkoa kohden piti jo aloittaa säästelyt viikonlopun Synkkistä varten. Tiedossa oli 200 kilsaa fillarilla, joka on meikäläiselle pisin matka ikinä fillarilla. Alun perin olin ilmoittautunut mukaan sataselle, mutta Raivojuoksija sai sopivasti härnättyä perusmatkalla. Varmuutta homman onnistumiselle antoi myös muutaman viikon fillaritreenit Nuuksiossa, jotka olivat sujuneet hyvin.

Alkuviikosta ehdin fillaroida runsaat kolme tuntia. Lisäksi maanantaina jooga ja tiistaina salitreeni. Torstai oli kokonaan lepopäivä. Perjantai olikin sitten kisapäivä.

Jarin lisäksi olimme sopineet Eka Vekaran kanssa lähtevämme kisaan yhdessä. Myös Ekan kaveri Hannu tuli mukaan, joten lähdössä meitä oli neljän kopla. Vähän kyllä pelotti, kun matka oli pidempi kuin koskaan. Jari oli tehnyt ison työn karttojen ja reitin suunnitteluun. Viimeisellä viikolla kävin vielä ostamassa uudet pyöräilykengät, joiden pitäisi kestää kylmää ja märkää vähän paremmin kuin vanhat kengät. Rappuun olin pakannut ison kasan vaihtovaatetta. Myös maastopyörä oli juuri huollettu ja koko voimansiirto oli vaihdettu uuteen.
Valmiina kisaan Jarin kanssa, Mammutti Marssin kiertäjät

Koko tiimi kasassa

Reitinvalintojen spekulointia

Bastvik epäilee selvästi meidän suunnitelmaa

Lähdössä tihutti vähän vettä ja lämpötila oli jossain plus seitsemän asteen paikkeilla. Vaikka lähdimme aika rauhassa liikkeelle niin uimarastille tullessa paita oli jo märkä. Uimarasti oli tällä kertaa poikkeuksellisesti jo toisella rastilla, jonne pääsimme alle puolessa tunnissa. Uinti teki hyvää tässä kohtaa, kun kroppa oli aika kuumana. Pelastusliivit eivät tällä kertaa olleet jäiset, mutta ikävän kosteat ne jo olivat. No, toimitus meni nopeasti ja alle vartissa olimme jo satulassa ja matkalla  seuraavalle rastille.

Uimarasti - pimeetä riitti
Vitosrastin ympäristössä maasto oli vähän haastavampaa fillaroida ja siellä jouduimme välillä taluttamaan pyörää. Rasti löytyi kuitenkin hyvin. Kuudennelle rastille ajaessa hiekkatie oli melkoista syheröä tai ainakin siltä se tuntui. Ajoimme välin melkoista vauhtia ja itse en paljoa ehtinyt karttaa vilkaista. Alamäkiin mentiin sellaista vauhtia että välillä hirvitti. Jossain vaiheessa matkantekoa vauhtiin alkoi tottua ja luottamus pystyssäpysymiseen lisääntyi. Kartanluku oli kuitenkin hankalaa siinä vauhdissa ja kostean karttamuovin ja lasien kanssa. Onneksi Jari hoiti homman ammattimaisesti.

Rastille 14 mennessä poikkesimme Vihtijärven kolulle ja vieressä olleelle hautausmaalle etsimään vesipistettä. Useammassa rakennuksessa oli ulkona vesipiste, mutta kaikki hanat olivat kiinni. Jäimme ilman vettä ja samalla meni melkoisesti aikaa hukkaan. Matka jatkui hienolle Konianvuorelle ja siitä eteenpäin Rokokalliolle. Molemmat ovat hienoja paikkoja, mutta nyt pimeässä ei niistä paljoa nähnyt. Rokokallion jälkeen poikkesimme Hannun kaverin talolla, joka sattui mukavasti reitille. Sieltä saimme vesitäydennystä, joka ei tullut yhtään liian aikaisin. Kaikilla oli vesi loppunut jo jonkin aikaa sitten. Samalla istuskelimme rauhassa rappusilla ja söimme hetken eväitä.

Matka jatkui hyvällä tempolla vesitäydennyksen jälkeen. Itse täytin repussa olleen vesisäiliön sekä yhden pyörätelineessä olleen pullon. Niillä pärjäisin loppuun asti. Alustana oli aika paljon asfalttia, joka nopeutti matkantekoa. Nurmijärvelle tullessa pysähdyimme Myllykukkoon syömään aamupalaa eli munkkia, pullaa, lihapiirakat ja kahvit ja kokikset. Normiaamupala.

Tästä matkaa maaliin oli enää 40 kilsaa. Rastit löytyivät hyvin, kun päiväkin oli jo valjennut. Metsäosuudet olivat Rajamäen ympäristössä mukavaa kangasmetsää, jossa näkyvyys oli hyvää. Maalissa kello näytti 16,5 tuntia.

Maalissa

Loppuspekulaatiot Multihuurujen kanssa

Isot kiitokset Keijulle, Asmolle ja muille järjestelyistä ja hyvistä radoista. Metsäosuudet olivat tällä kertaa poikkeuksellisen helppokulkuisia. Perinteiset talousmetsät oli kierretty kaukaa tällä kertaa.

Gepsi träkit.
Synkän Syysunelman tulokset.
Synkkiksen FB-sivuilla iso kasa kuvia ja videoita.