Polkuporinoilla oli hieno mahdollisuuus keskustella Patagonian edustajan Miika Vuorion kanssa urheiluvaatteiden ja varusteiden ekologisuudesta. Kestävä kehitys on yksi valistuneen ulkoilijan arvoista ja seuraavassa Miika käy läpi Patagonian arvoja ja jakaa myös vinkit varusteiden valintaan.
Alla vielä Miikan blogiteksti aiheesta.
Patagonian tarina yrityksenä on kiehtova. Miten kiipeilyhakapajasta tuli ikään kuin vahingossa miljardibisnes ja miten yrityksen omistaja, vastahakoinen bisnesmies, ajattelee tästä kasvusta. Mitä vastuita kasvuun ja yrityksen talouteen liittyy ja mitkä ovat niiden varjopuolia. Patagonian missio on valtava: pelastaa maapallo – mitä ihmettä se tarkoittaa käytännössä?
Oli hienoa päästä polkuporinoihin keskustelemaan tärkeästä asiasta: varustevalintojemme vaikutuksiin liittyen. Minulle ulkoiluvarusteet muodostuivat harrastuksesta intohimoksi ja elinkeinoksi, nyt olen toiminut yrittäjänä alalla pian kahdentoista vuoden ajan. Olen saanut työskennellä outdoor -välineiden parissa parikymmentä vuotta – koko aikuisikäni. Toimin Patagonian edustajana Suomessa ja Baltiassa, ja toinen yritykseni edustaa mm. Black Diamondia sekä La Sportivaa. Seuraan siis varusteiden kehitystä ja siihen liittyvää muutosta aitiopaikalta. Polkuporinoiden jaksossa pohdimme vaateteollisuuden eettisiä ja ekologisia vaikutuksia Patagonian esimerkin kautta.
Patagonia on perheyritys. Ympäristön kunnioittaminen ja luonnon suojelu on ollut kantavia ajatuksia Patagonian perustaja ja omistaja Yvon Chouinardin liiketoiminnassa jo ennen Patagonian perustamista 1973. Chouinard päätyi outdoor- välineiden valmistajaksi 1957 rahoittaakseen rakasta harrastustaan takomalla ja myymällä kiipeilyhakoja. Kuusikymmentäluvulla Chouinard Equipmentista tuli Pohjois-Amerikan suurin kiipeilyvälineiden valmistaja kiipeilybuumin myötä. Kiipeilyn suosion kasvu alkoi kuitenkin näkyä kiipeilykallioilla kulumisena, ja havaittuaan tämän Chouinard alkoi ystäviensä kanssa kehittää kiipeilyn ”clean climbing -ideologiaa” 1970 -luvun taitteessa. Vaatteet lisättiin Chouinardin katalogiin 1970-luvun alussa, kun kaulukselliset rugby-paidat todettiin sopiviksi kiipeilyyn. 1973 vaatemyyntiä varten perustettiin Patagonia. Liiketoimi pyöri omien harrastusten ja elämäntavaran ympärillä, ja ympäristöaktivismi oli alusta asti osa toimintafilosofiaa.
Patagonia on jo 90-luvulta asti ollut tunnettu raflaavista arvoistaan:
1. Build the best product
Patagonia on aina valmistanut vaatteita ja varusteita hiljaisiin lajeihin. Polkujuoksijaa, kiipeilijää, hiihtäjää, perhokalastajaa ja surffaajaa yhdistää se, että varusteita käytetään elementeissä, joissa niiden pettäminen voi olla jopa kohtalokasta. Suunnittelemme tuotteita, jotka todella kestävät, koska jopa 97% tuotteen hiilijalanjäljestä syntyy sen valmistuksessa. Useimmat teknisistä tuotteistamme on suunniteltu erittäin vaativaan käyttöön, emmekä tuo markkinoille tuotteita, jotka eivät läpäise vaativia kenttä- ja labratestejämme.
Osa tuotteen suunnitteluprosessia on mahdollisten korjaustarpeiden huomioiminen etukäteen. Yhtiöllä on omat korjauspisteet eri mantereilla, joissa on käytettävissä laajat materiaalivarastot. Renon korjauspalvelu on Pohjois-Amerikan suurin, siellä tehdään vuosittain yli 40.000 korjausta. Koska kuitenkin kuluttajilla on halu uudistaa omaa vaatekaappiaan, Patagonialla on ollut oma käytettyjen tuotteiden osto-, korjaus- ja jälleenmyyntikanava Worn Wear vuodesta 2004. Jo tätä ennen käytettyjä vaatteita oli kerätty materiaalin kierrätykseen.
2. Cause no unnecessary harm.
Siirryimme luomupuuvillan käyttöön vuonna 1996, kun ymmärsimme kuinka saastuttavaa ja kuluttavaa puuvillatuotanto on. Tänä keväänä aloitamme uuden kokeilun, puuvillamalliston, jonka puuvilla on viljelty uudistavan maanviljelyn periaatteiden mukaisesti. Näin pystymme sitomaan ilmaston hiilidioksidia maaperään.
Eettinen ja alkuperäseurattava untuva otettiin käyttöön 2011 ja lisäsimme kierrätetyn untuvan mallistoon vuonna 2016.
Surf -mallistomme märkäpuvut ovat rainforest alliancen sertifioimia ja tehty Yulex – luonnonkumista.
Vastuullisuus ei kuitenkaan ole vain tuotteita ja materiaaleja, siksipä Patagonia on nykyään maailman suurin Fair Trade -vaateyhtiö. Olemme maksaneet Fair Trade bonuksia 49.200 työntekijälle (syksy 19). Jos kaikki outdoor -firmat tekisivät näin, olisi sen vaikutuksen piirissä jo 9,5miljoonaa työntekijää, ja tämäkin olisi vain 16% koko mailman vaateteollisuudesta. Työsarkaa siis todellakin riittää – ja tässä meillä kuluttajilla on merkittävä vaikutusmahdollisuus ja vastuu.
Yritys on myös sertifioitu B-corp. Se on ulkopuolinen sertifiointi yritysvastuullisuudesta. Käsittelemme yrityksen vastuullisuusasioita Patagonia.comissa Footprint Chronicles -osiossa. Tällä sivulla pääsee tutustumaan Patagonian koko toimitusketjuun ja siihen liittyvään vastuullisuustyöhön.
3. Use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis
Yvon Chouinard on ollut yksi ”1% for the planet” -organisaation perustajista. Suuntaamme 1% kaikesta myynnistämme ruohonjuuritason organisaatioille. Vuosien varrella yritys on lahjoittanut mm. tätä kautta muutaman sata miljoonaa ympäristötyöhön ja ollut vahvana kumppanina erilaisissa ympäristöaktivistien hankkeissa ja -kampanjoissa. Mikä tahansa ympäristön suojeluun liittyvä hanke voi hakea rahoitusta tai tukea Patagonialta.
Ympäristöongelmien tukeminen vaatii näkyvyyttä. Tätä varten Patagonialla on oma elokuvayhtiö, joka tekee dokumentteja hankalista aiheista ja ympäristöongelmien taustoista. Yksi viimeisimmistä on elokuva Artifishal, joka pureutuu kalankasvatuksen aiheuttamiin ongelmiin.
Ruuantuotanto on merkittävä osa hiilijalanjälkeämme ja maaperän köyhtyminen on valtava ongelma. Voidakseen tutkia asiaa ja vaikuttaa maatalouteen, Patagonia perusti Provisions-liiketoiminnan.
Uusin työkalu ympäristötyöhön meillä on Patagonia Action Works. Se on portaali, jossa ihmiset voivat lahjoittaa osaamistaan tai rahaa paikallisille ympäristöjärjestöille. Marraskuun Black Friday -kampanjoinnin sijaan Patagonia päätti tänäkin vuonna tehdä jotain erilaista, ja keräsi Action Worksille lahjoituksia, jotka yhtiö tuplasi. Kokonaispotiksi syntyi 20m$.
Muutos vaateteollisuudessa on väistämätöntä. Patagonian tavoitteena on saada yrityksiä mukaan muutoksen toteuttamiseen ja useat kehittämämme asiat ovatkin vapaasti jaettavissa. Muutos sisältää paljon erittäin hankalasti toteutettavia asioita, kuten DWR-käsittelyn muuttaminen fluorohiili-vapaaksi. Tällaisissa valtavissa kehitysprojekteissa teemmekin yhteistyötä alan muiden toimijoiden kanssa. Patagonia rahoittaa myös uuden sukupolven vastuullisia yrityksiä Tinshed Ventures -rahastonsa kautta. Poliittinen päätöksenteko ei ole riittävän tehokasta ilmastonmuutoksen ja ympäristötuhojen estämiseksi. Näin ollen Patagonian ajatus on, että yritysten ja liike-elämän on johdettava muutosta. Olemme halunneet toimia esimerkkinä eettisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävästä toiminnasta. Iloksemme tämä muutos on ollut vahvasti nähtävissä outdoor-alalla viime vuosina.
Patagonian missio
Vuosi sitten Yvon Chouinard halusi haastaa työntekijöitään luomaan entistä kovemmat tavoitteet. Näin syntyi uusi missiomme.
Jotta lause ei olisi vain korulause, tavoitteenamme on, että koko yritys ja kaikki sen toimitusketjut ovat hiilineutraaleita vuoteen 2025 mennessä. Toimitusketjujen liittäminen tähän on tärkeää, koska 97% päästöistämme syntyy siellä. Patagonian omat toimistot ja myymälät ovat hiilineutraaleja jo 2020. Tulemme käyttämään vain kierrätettyjä, uusiutuvia, biopohjaisia ja jäljitettäviä materiaaleja tuotteissamme 2025.
Kuluttajan rooli vaateteollisuuden pakollisessa muutoksessa on merkittävä. Jokaisen meistä kuluttajista on perehdyttävä vastuullisuuteen.
Lukusuositus:
Mikäli haluat pureutua tarkemmin Patagonian historiaan ja erityiseen bisnes-kulttuuriin, suosittelen luettavaksi Yvon Chouinardin Let My People go Surfing -kirjan. Itse vastuullisuudesta, omista virheistämme ja tiestä kohti tavoitteitamme Chouinard on kirjoittanut kirjan The Responsible Company.
Varusteet polkujuoksuun:
Kaikki malliston vaatteet ovat Fair Trade -ommeltuja ja käyttävät kierrätysmateriaaleja vähintään 50% materiaalivolyymista. Kevään uutuutena julkaisemme aktiivisessa yhteistyössä polkujuoksutiimiläistemme kanssa suunnitellun High Endurance Kit:in. H.E.K sisältää useita todellisia käyttöinnovaatioita vaativaan vuorijuoksukäyttöön, ja tuotteista on omat versiot naisille ja miehille. Kotimaassa tuote on saatavilla polkujuoksun erikoiskaupassa Treelinessa, ja se on esittelyssä myös huhtikuussa järjestettävässä Trail Run Expossa Tampereella.
Alla vielä Miikan blogiteksti aiheesta.
Patagonian tarina yrityksenä on kiehtova. Miten kiipeilyhakapajasta tuli ikään kuin vahingossa miljardibisnes ja miten yrityksen omistaja, vastahakoinen bisnesmies, ajattelee tästä kasvusta. Mitä vastuita kasvuun ja yrityksen talouteen liittyy ja mitkä ovat niiden varjopuolia. Patagonian missio on valtava: pelastaa maapallo – mitä ihmettä se tarkoittaa käytännössä?
Oli hienoa päästä polkuporinoihin keskustelemaan tärkeästä asiasta: varustevalintojemme vaikutuksiin liittyen. Minulle ulkoiluvarusteet muodostuivat harrastuksesta intohimoksi ja elinkeinoksi, nyt olen toiminut yrittäjänä alalla pian kahdentoista vuoden ajan. Olen saanut työskennellä outdoor -välineiden parissa parikymmentä vuotta – koko aikuisikäni. Toimin Patagonian edustajana Suomessa ja Baltiassa, ja toinen yritykseni edustaa mm. Black Diamondia sekä La Sportivaa. Seuraan siis varusteiden kehitystä ja siihen liittyvää muutosta aitiopaikalta. Polkuporinoiden jaksossa pohdimme vaateteollisuuden eettisiä ja ekologisia vaikutuksia Patagonian esimerkin kautta.
Patagonia on perheyritys. Ympäristön kunnioittaminen ja luonnon suojelu on ollut kantavia ajatuksia Patagonian perustaja ja omistaja Yvon Chouinardin liiketoiminnassa jo ennen Patagonian perustamista 1973. Chouinard päätyi outdoor- välineiden valmistajaksi 1957 rahoittaakseen rakasta harrastustaan takomalla ja myymällä kiipeilyhakoja. Kuusikymmentäluvulla Chouinard Equipmentista tuli Pohjois-Amerikan suurin kiipeilyvälineiden valmistaja kiipeilybuumin myötä. Kiipeilyn suosion kasvu alkoi kuitenkin näkyä kiipeilykallioilla kulumisena, ja havaittuaan tämän Chouinard alkoi ystäviensä kanssa kehittää kiipeilyn ”clean climbing -ideologiaa” 1970 -luvun taitteessa. Vaatteet lisättiin Chouinardin katalogiin 1970-luvun alussa, kun kaulukselliset rugby-paidat todettiin sopiviksi kiipeilyyn. 1973 vaatemyyntiä varten perustettiin Patagonia. Liiketoimi pyöri omien harrastusten ja elämäntavaran ympärillä, ja ympäristöaktivismi oli alusta asti osa toimintafilosofiaa.
Patagonia on jo 90-luvulta asti ollut tunnettu raflaavista arvoistaan:
”Build the best product.
Cause no unnecessary harm.
Use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.”
1. Build the best product
Patagonia on aina valmistanut vaatteita ja varusteita hiljaisiin lajeihin. Polkujuoksijaa, kiipeilijää, hiihtäjää, perhokalastajaa ja surffaajaa yhdistää se, että varusteita käytetään elementeissä, joissa niiden pettäminen voi olla jopa kohtalokasta. Suunnittelemme tuotteita, jotka todella kestävät, koska jopa 97% tuotteen hiilijalanjäljestä syntyy sen valmistuksessa. Useimmat teknisistä tuotteistamme on suunniteltu erittäin vaativaan käyttöön, emmekä tuo markkinoille tuotteita, jotka eivät läpäise vaativia kenttä- ja labratestejämme.
Osa tuotteen suunnitteluprosessia on mahdollisten korjaustarpeiden huomioiminen etukäteen. Yhtiöllä on omat korjauspisteet eri mantereilla, joissa on käytettävissä laajat materiaalivarastot. Renon korjauspalvelu on Pohjois-Amerikan suurin, siellä tehdään vuosittain yli 40.000 korjausta. Koska kuitenkin kuluttajilla on halu uudistaa omaa vaatekaappiaan, Patagonialla on ollut oma käytettyjen tuotteiden osto-, korjaus- ja jälleenmyyntikanava Worn Wear vuodesta 2004. Jo tätä ennen käytettyjä vaatteita oli kerätty materiaalin kierrätykseen.
2. Cause no unnecessary harm.
Siirryimme luomupuuvillan käyttöön vuonna 1996, kun ymmärsimme kuinka saastuttavaa ja kuluttavaa puuvillatuotanto on. Tänä keväänä aloitamme uuden kokeilun, puuvillamalliston, jonka puuvilla on viljelty uudistavan maanviljelyn periaatteiden mukaisesti. Näin pystymme sitomaan ilmaston hiilidioksidia maaperään.
Eettinen ja alkuperäseurattava untuva otettiin käyttöön 2011 ja lisäsimme kierrätetyn untuvan mallistoon vuonna 2016.
Surf -mallistomme märkäpuvut ovat rainforest alliancen sertifioimia ja tehty Yulex – luonnonkumista.
Vastuullisuus ei kuitenkaan ole vain tuotteita ja materiaaleja, siksipä Patagonia on nykyään maailman suurin Fair Trade -vaateyhtiö. Olemme maksaneet Fair Trade bonuksia 49.200 työntekijälle (syksy 19). Jos kaikki outdoor -firmat tekisivät näin, olisi sen vaikutuksen piirissä jo 9,5miljoonaa työntekijää, ja tämäkin olisi vain 16% koko mailman vaateteollisuudesta. Työsarkaa siis todellakin riittää – ja tässä meillä kuluttajilla on merkittävä vaikutusmahdollisuus ja vastuu.
Yritys on myös sertifioitu B-corp. Se on ulkopuolinen sertifiointi yritysvastuullisuudesta. Käsittelemme yrityksen vastuullisuusasioita Patagonia.comissa Footprint Chronicles -osiossa. Tällä sivulla pääsee tutustumaan Patagonian koko toimitusketjuun ja siihen liittyvään vastuullisuustyöhön.
3. Use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis
Yvon Chouinard on ollut yksi ”1% for the planet” -organisaation perustajista. Suuntaamme 1% kaikesta myynnistämme ruohonjuuritason organisaatioille. Vuosien varrella yritys on lahjoittanut mm. tätä kautta muutaman sata miljoonaa ympäristötyöhön ja ollut vahvana kumppanina erilaisissa ympäristöaktivistien hankkeissa ja -kampanjoissa. Mikä tahansa ympäristön suojeluun liittyvä hanke voi hakea rahoitusta tai tukea Patagonialta.
Ympäristöongelmien tukeminen vaatii näkyvyyttä. Tätä varten Patagonialla on oma elokuvayhtiö, joka tekee dokumentteja hankalista aiheista ja ympäristöongelmien taustoista. Yksi viimeisimmistä on elokuva Artifishal, joka pureutuu kalankasvatuksen aiheuttamiin ongelmiin.
Ruuantuotanto on merkittävä osa hiilijalanjälkeämme ja maaperän köyhtyminen on valtava ongelma. Voidakseen tutkia asiaa ja vaikuttaa maatalouteen, Patagonia perusti Provisions-liiketoiminnan.
Uusin työkalu ympäristötyöhön meillä on Patagonia Action Works. Se on portaali, jossa ihmiset voivat lahjoittaa osaamistaan tai rahaa paikallisille ympäristöjärjestöille. Marraskuun Black Friday -kampanjoinnin sijaan Patagonia päätti tänäkin vuonna tehdä jotain erilaista, ja keräsi Action Worksille lahjoituksia, jotka yhtiö tuplasi. Kokonaispotiksi syntyi 20m$.
Muutos vaateteollisuudessa on väistämätöntä. Patagonian tavoitteena on saada yrityksiä mukaan muutoksen toteuttamiseen ja useat kehittämämme asiat ovatkin vapaasti jaettavissa. Muutos sisältää paljon erittäin hankalasti toteutettavia asioita, kuten DWR-käsittelyn muuttaminen fluorohiili-vapaaksi. Tällaisissa valtavissa kehitysprojekteissa teemmekin yhteistyötä alan muiden toimijoiden kanssa. Patagonia rahoittaa myös uuden sukupolven vastuullisia yrityksiä Tinshed Ventures -rahastonsa kautta. Poliittinen päätöksenteko ei ole riittävän tehokasta ilmastonmuutoksen ja ympäristötuhojen estämiseksi. Näin ollen Patagonian ajatus on, että yritysten ja liike-elämän on johdettava muutosta. Olemme halunneet toimia esimerkkinä eettisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävästä toiminnasta. Iloksemme tämä muutos on ollut vahvasti nähtävissä outdoor-alalla viime vuosina.
Patagonian missio
Vuosi sitten Yvon Chouinard halusi haastaa työntekijöitään luomaan entistä kovemmat tavoitteet. Näin syntyi uusi missiomme.
”We are in business to save our home planet”
Jotta lause ei olisi vain korulause, tavoitteenamme on, että koko yritys ja kaikki sen toimitusketjut ovat hiilineutraaleita vuoteen 2025 mennessä. Toimitusketjujen liittäminen tähän on tärkeää, koska 97% päästöistämme syntyy siellä. Patagonian omat toimistot ja myymälät ovat hiilineutraaleja jo 2020. Tulemme käyttämään vain kierrätettyjä, uusiutuvia, biopohjaisia ja jäljitettäviä materiaaleja tuotteissamme 2025.
Kuluttajan rooli vaateteollisuuden pakollisessa muutoksessa on merkittävä. Jokaisen meistä kuluttajista on perehdyttävä vastuullisuuteen.
- Tarvitsetko todella uutta tuotetta?
- Voitko kierrättää tai jälleenmyydä vanhan tuotteen?
- Onko valitsemasi tuote oikeasti kestävä ja korjattavissa?
- Onko halpa hinta itseisarvo?
- Mahdollistaako jälleenmyyntihinta toimeentulon kaikille toimitusketjun portaille?
- Mistä materiaaleista ja missä tuote on valmistettu? Mistä materiaali on tullut?
”There is no difference between a pessimist who says, ”Oh it’s hopeless, so don’t bother doing anything” and an optimist who says, ”Don’t bother doing anything, it’s going to turn out fine anyways. Either way, nothing happens.” Yvon Chouinard
Lukusuositus:
Mikäli haluat pureutua tarkemmin Patagonian historiaan ja erityiseen bisnes-kulttuuriin, suosittelen luettavaksi Yvon Chouinardin Let My People go Surfing -kirjan. Itse vastuullisuudesta, omista virheistämme ja tiestä kohti tavoitteitamme Chouinard on kirjoittanut kirjan The Responsible Company.
Varusteet polkujuoksuun:
Kaikki malliston vaatteet ovat Fair Trade -ommeltuja ja käyttävät kierrätysmateriaaleja vähintään 50% materiaalivolyymista. Kevään uutuutena julkaisemme aktiivisessa yhteistyössä polkujuoksutiimiläistemme kanssa suunnitellun High Endurance Kit:in. H.E.K sisältää useita todellisia käyttöinnovaatioita vaativaan vuorijuoksukäyttöön, ja tuotteista on omat versiot naisille ja miehille. Kotimaassa tuote on saatavilla polkujuoksun erikoiskaupassa Treelinessa, ja se on esittelyssä myös huhtikuussa järjestettävässä Trail Run Expossa Tampereella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti